- mondja a regény több száz oldalán a címszereplő norvég nő, és ezt ismételgeti gyakran a regény alapján készült kétórás filmben, amelyet tegnap este néztünk meg, miután múlt héten kiolvastam a könyvet. Herbjorg Wassmo regénye a 19. század közepén játszódik, de eléggé modern nyelven íródott, és a főszereplő viselkedése is teljesen anakronisztikus a kor észak-norvég normáihoz képest (Magyarországon ma is az lenne). szexuális szabadosság, öntörvényűség, ha szükséges, jogainak fizikai erővel történő érvényesítése (pl. amikor kamasz lányként szétveri a faterját, miután az megüti). a film szépen fotografált (Dan Laustsen), szépek a szereplők is, a címszereplő, Marie Bonnevie kifejezetten, de van néhány remek jelenete a dán Mads Mikkelsennek is. rendező Ole Bornedal. egynek jó
rezümé: Észak-Norvégia, az 1860-as évek. A vidéki kastély mosóházában a kis Dina önkéntelenül egy rettenetes balesetet okoz és lélegzetvételnyi idő alatt veszíti el édesanyját, valamint apja szeretetét. Fájdalmától sújtva, Dina apja még leánya jelenlétét sem tűr, így a kis Dinát a cselédség gondozza rejtegetve. A kislányból engedetlen, vad teremtmény lesz, aki nem hajlandó beszélni, olvasni sem tud. Egyetlen játszótársa Tomas, az istállófiú, de ő nem társa a makacsságban a félelmet nem ismerő Dinának.
Az évek múlásával Dina gyönyörű fiatal nővé válik. Akaratos és furcsa marad, de Jákobot, apja barátját elbűvöli. Feleségül veszi a lányt, Reinsnesbe, a tengermenti kereskedelmi állomásra viszi, amelyet ő vezet mostohaanyjával és két mostohafivérével. Bizonytalan kezdet után, Jákob felfedezi, hogy ifjú felesége telhetetlensége egyre nő minden iránt, amit az élet kínál.
Dinának jó feje van a számokhoz és fokozatosan átveszi Reinsnes könyvelését. Jákob nevet üzletfelei megbotránkozásán, hogy fiatal felesége cigarettázik és keményen beszél a tárgyalóasztalnál; ugyanakkor megrázza Dina ragaszkodása ahhoz, hogy megálljanak útközben végignézni egy akasztást. A tömegből egy arc megragadja Dinát, a titokzatos Leo arca, aki a későbbiekben megjelenik Dina életének minden drámai pillanatában, hogy egyszer és mindenkorra megváltoztassa azt.